Beta
versie -
Delen:

Neem milieukosten op in een subgunningscriterium

Juridische houdbaarheid
Hoog
Invloed
Gemiddeld
Overheidslaag
Gemeentelijk - Provinciaal - Nationaal  
R-ladder
R2 - 
R3 - 
R4 - 
R5 - 
R6  

Door milieukosten op te nemen in een subgunningscriterium, verlaag je de negatieve milieu-impact van bedrijfskleding.

Hoe pas je milieukosten als subgunningscriterium toe?

Het is gebruikelijk om in een aanbesteding de milieukosten van een project uit te vragen middels een MKI. Ook kan een materiaal of product MKI aan te raden zijn, bijvoorbeeld wanneer de inkoop van een product het hoofdvoorwerp van de opdracht is.

MKI kan op verschillende manieren als subgunningscriterium worden opgenomen en gewogen:

Optie 1: MKI-plafond
De aanbestedende dienst kan een MKI-plafond uitvragen (geen hogere impact toegestaan) en daarnaast een minimale waarde (realistisch geen lagere impact mogelijk). Inschrijvende partijen kunnen dan aangeven voor welke MKI-waarde zij de opdracht kunnen uitvoeren. Deze MKI-waarde moet onder het plafond zitten en zij krijgen een hogere waardering naarmate zij de minimale waarde dichter naderen. Op deze manier dwingen aanbestedende diensten een bepaalde maximale MKI-prestatie af aan de markt. 


Optie 2: MKI-korting

Een andere knop waar aanbestedende diensten aan kunnen draaien, is de hoogte/weging van de MKI-korting. Per euro MKI-waarde kan de opdrachtgever een korting in euro’s aan de inschrijvende partij uitbetalen.

Optie 3: Een combinatie van beide

Uit de praktijk

De gemeente Utrecht heeft in een aanbesteding voor bedrijfskleding zwembaden duurzaamheid opgenomen als subgunningscriterium. Inschrijvers moeten een milieu-impactanalyse uitvoeren, waarin de negatieve milieueffecten van bedrijfskleding gedurende de gehele levenscyclus inzichtelijk worden gemaakt. Des te lager de CO2-uitstoot en het waterverbruik, des te meer punten verdiend kunnen worden. In totaal kunnen inschrijvers 15 van de 100 punten verdienen met dit subgunningscriterium. De CO2-uitstoot weegt hierbij 80%; waterverbruik telt voor 20% mee.

De milieu-impactanalyse hoeft alleen uitgevoerd te worden voor de twee meest gebruikte items van de bedrijfskleding. Die items worden gebruikt als referentie. Op die manier probeert de gemeente Utrecht de administratieve lasten van de inschrijvers te beperken.

Inschrijvers moeten de milieueffecten van bedrijfskleding aantonen aan de hand van een bAwear score (bAwear is een organisatie die voortkomt uit de textielindustrie zelf en duurzaamheid van textiel promoot). Inschrijvers vullen een standaard Excel-formulier van bAwear in. Het ingediende formulier wordt ook door bAwear zelf gecontroleerd op juistheid en volledigheid.

Voorwaarden

De geformuleerde subgunningscriteria moeten in lijn zijn met de aanbestedingsbeginselen. Deze aanbestedingsbeginselen zijn:

  • Objectiviteitsbeginsel: de criteria moeten samenhangen met de opdracht.
  • Transparantiebeginsel: de criteria moeten transparant zijn.
  • Gelijkheidsbeginsel: de criteria mogen niet discriminerend zijn.
  • Proportionaliteit: de criteria moeten in verhouding staan tot de opdracht.

Uit een advies van de Commissie van Aanbestedingsexperts (CvAE) blijkt dat met het gebruik van LCA en MKI in aanbestedingen voor bedrijfskleding, voorzichtig omgegaan moet worden:

  • Om een gelijke behandeling van inschrijvers en een zo objectief mogelijke beoordeling te garanderen, is het belangrijk dat inschrijvers gebruik maken van dezelfde softwareapplicatie en achterliggende database. Anders kan het zo zijn dat bijvoorbeeld dezelfde productiewijze leidt tot een andere MKI-score.
  • LCA-methodiek mag niet gevoelig zijn voor manipulatie. Zo mag onbekendheid met de herkomst van een product niet gunstiger uitpakken dan het kiezen voor een bepaalde categorie milieueffecten. Dan worden inschrijvers namelijk geprikkeld om te doen alsof het land van herkomst onbekend is, zodat ze een betere MKI-score halen.

De Commissie van aanbestedingsexperts (CvAE) raadt aan om een LCA-methode te hanteren die specifiek is ontwikkeld voor de textielbranche. Anders blijven belangrijke aspecten van de milieu-impact van bedrijfskleding buiten schot.

RechtsgebiedPrivaatrecht > Aanbesteding
CiteertitelAanbestedingswet 2012
Artikel2.115
Geldig vanafInvalid Date