Beta
versie -
Delen:

Stimuleer de circulariteit van bedrijfskleding met een innovatiepartnerschap

Juridische houdbaarheid
Hoog
Invloed
Beperkt
Overheidslaag
Provinciaal - Nationaal - Europees  
R-ladder
R2 - 
R3 - 
R4 - 
R5 - 
R6  

Bij een aanbesteding voor bedrijfskleding op basis van een innovatiepartnerschap stimuleer je de markt om nieuwe technieken en innovaties te verkennen en ontwikkelen.

Hoe pas je een innovatiepartnerschap toe?

Een overheidsdienst kan bij een aanbesteding een innovatiepartnerschap met marktpartijen aangaan om binnen de kaders van een opdracht tot nieuwe circulaire oplossingen te komen. Het vroegtijdig betrekken van marktpartijen en innovators stelt de overheid in staat om te profiteren van externe kennis en expertise. Ook kun je op deze manier de markt stimuleren om creatieve oplossingen te bedenken om de circulariteit van textiel te vergroten.

Voorbeelden van innovatie-ambities voor bedrijfskleding zijn: 

  • Toepassing van biobased materialen in bedrijfskleding
  • Een duurzaam alternatief voor vervuilende textielverf
  • Het ontwikkelen van een circulair bedrijfsmodel
  • Innovatieve oplossingen voor een groter percentage hoogwaardig hergebruik
  • Het verbeteren en efficiënter inrichten van het sorteerproces van afgedankte kleding (bijvoorbeeld met toepassing van artificial intelligence) zodat dit niet naar het buitenland wordt verplaatst

Voorwaarden

  • Op een aanbesteding kunnen Europese of nationale regels van toepassing zijn. De Europese Commissie stelt elke 2 jaar drempelbedragen vast. Als de geraamde waarde van een opdracht evenveel of meer is dan deze drempelbedragen, dan is toepassing van de Europese aanbestedingsregels verplicht. Voor aanbestedingen met een geraamde waarde onder de drempelbedragen, geldt de nationale procedure uit hoofdstuk 1 van de Aanbestedingswet.

    Een Europese aanbesteding mag alleen volgens het innovatiepartnerschap plaatsvinden als aan 1 van de volgende criteria is voldaan:

  1. De innovatieve oplossing is nieuw en dus nog niet beschikbaar op de markt
  2. De innovatieve oplossing is een aanmerkelijke verbetering (die zonder aanvullend onderzoek/ontwikkeling nog niet haalbaar is)
  • Een aanbestedingsprocedure moet altijd in verhouding staan tot de opdracht. Deze procedure vergt in vergelijking met de openbare of niet-openbare procedure meer inspanning van zowel de aanbestedende dienst als de marktpartijen. De doorlooptijd van de procedure is langer, er moet meer overleg plaats vinden en er moet uitgebreid en gedegen verslag worden gedaan. De hogere transactiekosten die hieruit voortvloeien kunnen disproportioneel zijn (Gids Proportionaliteit 2022, p. 33). Raadpleeg een gespecialiseerde inkoopspecialist om zeker te weten of deze procedure voor jou een mogelijkheid is. Inkoopspecialisten kunnen inschatten wat er beschikbaar is op de markt en of de procedure proportioneel is.
  • Let op: het is mogelijk deze procedure als een ‘light-versie’ in te richten, waardoor deze minder tijd en inspanning vraagt. De manier waarop dit kan is uitgewerkt in het instrument ‘Aanbesteden onder de Europese Drempel’ voor het thema ‘Houtbouw’. Onder de Europese drempel is er namelijk meer vrijheid om deze aanbestedingsprocedure laagdrempelig of eenvoudiger in te richten.

Juridische toelichting

De mogelijkheid om een innovatiepartnerschap toe te passen in een aanbesteding is wettelijk vastgelegd in artikel 2.31a Aanbestedingswet. In artikel 2.31b Aanbestedingswet is opgenomen welke stappen de aanbestedende dienst moet doorlopen om hiervan gebruik te kunnen maken.

Deze procedure van het innovatiepartnerschap is opgenomen in de wettelijke regeling voor Europese aanbestedingen (met een waarde gelijk of hoger dan het drempelbedrag). Deze procedure mag ook vrijwillig worden gebruikt bij nationale aanbestedingen in een meer vrije, informele vorm.

RechtsgebiedPrivaatrecht > Aanbesteding
CiteertitelAanbestedingswet 2012
ArtikelArtikel 2:31a
Geldig vanafInvalid Date