Beta
versie -
Delen:

Organiseer samen met andere gemeenten een aanbesteding voor textielinzameling

Juridische houdbaarheid
Hoog
Invloed
Hoog
Overheidslaag
Gemeentelijk  
R-ladder
R2 - 
R3 - 
R4 - 
R5 - 
R6  

Gemeenten kunnen ervoor kiezen om de textielinzameling gezamenlijk aan te besteden. Zo kunnen ze er samen voor zorgen dat er een hoger volume hoogwaardig textiel ingezameld wordt.

Hoe pas je een gezamenlijke aanbesteding toe?

Door de textielinzameling gezamenlijk aan te besteden, is het volume van het ingezamelde textiel veel hoger dan als één (kleinere) gemeente de inzameling zelfstandig aanbesteedt. Dit maakt het aantrekkelijk voor inzamelbedrijven om zich op de aanbesteding in te schrijven.

Inschrijvers en dus ook het winnende inzamelbedrijf zijn hierdoor eerder bereid om te investeren in duurzame oplossingen. Dit kan ervoor zorgen dat er meer hoogwaardig textiel ingezameld wordt.

Daarnaast kan een gezamenlijke aanbesteding gemeenten stimuleren die anders misschien niet zo snel duurzaam zouden aanbesteden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je als gemeente wel duurzaam wilt aanbesteden, maar niet de capaciteit of kennis hebt om dit te realiseren. Als je je aansluit bij een gezamenlijke aanbesteding, kun je de textielinzameling toch duurzaam aanbesteden. En zo kunnen gemeenten van elkaar leren tijdens een gezamenlijke aanbesteding.

Zie het instrument aanbesteding inzamelbedrijf om meer te weten te komen over hoe je circulaire eisen kunt stellen.


Uit de praktijk

14 Utrechtse gemeenten hebben gezamenlijk de inzameling en verwerking van textiel aanbesteed. Met elke gemeente werd een aparte overeenkomst afgesloten met de winnende inschrijver.

In de aanbesteding werd onderscheid gemaakt tussen de gemeente Utrecht en de andere 13 gemeenten, de ‘Meerderheid gemeenten’. Dit omdat de gevraagde dienstverlening tussen de gemeente Utrecht en de 'Meerderheid gemeenten' op sommige vlakken verschilde.

Zo wilden de 'Meerderheid gemeenten' textiel inzamelen met bovengrondse ‘handlos’- verzamelcontainers. Dat zijn containers waarbij tijdens het inzamelen direct handmatig gecontroleerd wordt op vervuild textiel. Het vervuilde textiel wordt dan meteen weggehaald.

Maar de gemeente Utrecht wilde zelf de inzameling van textiel regelen met haar eigen ondergrondse verzamelcontainers.

Naast de verschillende eisen ten aanzien van de dienstverlening, was de weging van de subgunningscriteria anders voor de gemeente Utrecht dan voor de 'Meerderheid gemeenten'.

De meerwaarde van deze gezamenlijke inzameling zit onder andere in de beschikbaarheid van faciliteiten. Zo kan het vervuilde textiel dat is verzameld tijdens de inzameling gedeponeerd worden op de milieubrengstations van verschillende gemeenten. Mocht een bepaalde gemeente dus niet beschikken over een faciliteit die nodig is voor de textielinzameling, dan is het niet nodig om die te bouwen.

Daarnaast was duurzaamheid een belangrijk aspect van de gezamenlijke aanbesteding. Een van de subgunningscriteria had betrekkingop de verduurzaming van textielverwerking. Inschrijvers werden beoordeeld aan de hand van hun financiële bijdrage aan de verduurzaming textielverwerking.

Ook moesten ze een plan van aanpak verduurzaming textielverwerking indienen, waarin in werd gegaan op producthergebruik en textielrecycling.

In totaal konden er 40,5 van de 100 punten verdiend worden met dit subgunningscriterium. Het is denkbaar dat niet elke deelnemende gemeente duurzaamheid had opgenomen als subgunningscriterium, als ze zich niet hadden aangesloten bij deze gezamenlijke aanbesteding.

Voorwaarden

  • Overheden mogen aanbestedingsopdrachten niet onnodig samenvoegen (clusteren). Door het samenvoegen van opdrachten, ontstaat één grote opdracht. De omvang van deze opdracht kan door clustering dusdanig groot worden dat die buiten bereik valt van kleine en middelgrote bedrijven.

    Om die reden moeten overheden op grond van artikel 1.5 Aw de samenvoeging / clustering van de opdracht goed kunnen motiveren. Daarbij moet de overheid rekening houden met:
  1. De samenstelling van de relevante markt en invloed van de samenvoeging op de toegang tot de opdracht voor het MKB;
  2. De organisatorische gevolgen en risico’s van de samenvoeging van de opdrachten voor de aanbestedende dienst, het speciale-sectorbedrijf en de ondernemer;
  3. De mate van samenhang van de opdrachten.
  • Er moet daarnaast rekening gehouden worden met het splitsingsverbod in artikel 1.5 lid 3 Aw: er kan sprake zijn van een verplichting om de opdracht in percelen (per overheid) aan te besteden.

    Splitsing mag achterwege blijven door goed te motiveren waarom dit niet passend wordt geacht.
  • De aanbesteding moet wel transparant, proprotioneel en niet-discriminerend zijn.
  • Alle overheden die gebruik willen maken van gezamenlijk aanbesteden moeten als aanbestedende dienst in de aanbestedingsstukken benoemd worden.
  • Het uitgangspunt van de aanbesteding moet zijn om tot marktconforme prijzen te komen. Anders bestaat het risico dat het gezien wordt als staatssteun.

Juridische toelichting

Uit artikel 2:11a Aanbestedingswet volgt dat twee of meer aanbestedende diensten kunnen overeenkomen dat zij specifieke aanbestedingsprocedures gezamenlijk uitvoeren. In lid 2 is opgenomen dat de aanbestedende diensten gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het nakomen van hun verplichtingen als zij volledig gezamenlijk de aanbestedingsprocedure uitvoeren.

RechtsgebiedPrivaatrecht > Aanbesteding
CiteertitelAanbestedingswet 2012
Artikel2.11a
Geldig vanafInvalid Date